confetti-miljøvenlig-brandhæmmer

Når de fleste tænker CSR, så går tankestrømmen tit over på ansvarligheden for arbejdsmiljø, ansvarligheden for produkter og ansvarligheden for produktkæden. For det er hvad R’et står for i CSR. Responsibility. 

Der er dog også et andet punkt der er værd at kigge på i forhold til ansvarlighed, og det er ansvarligheden ethvert firma har over for vores planet. Her tænkes der ikke nødvendigvis på den ansvarlighed der ligger i at køre biler der kommer langt på literen, eller at du får sin elektronik til at holde længere. Og de her områder er meget vigtige. Ingen tvivl om det.

Men hvad med de områder der er i de blinde punkter? Hvad med de områder af forbrugsvarer, som du ikke støder på så tit? Her tænker vi eksempelvis på fejringer i firmaerne. Det er måske lidt et dårligt tidspunkt skrive om fejringer på, når du tænker på covid-19 situationen, hvor mange der er sendt hjem og sammenkomster over en hvis størrelse ikke må finde sted, men så kan du tage det videre til når vi kan fejre en normal hverdag igen. Og nøj hvor skal der fejres, når vi kan.

Når vi fejrer, så bruger vi en masse pynt til at sætte stemningen. Det skal være festligt og specielt, når det endeligt sker. Men meget af det pynt vi køber rundt omkring, er fyldt med stoffer, som er dårlige for miljøet. Noget er også lavet som mikroplast, der forurener miljøet mange år ud i fremtiden. Det er estimeret at der er 189.800 stykker plast pr. kvadratkilometer i den østlige del af stillehavet. Det er meget, og derfor har vi et fælles ansvar for at tænke miljørigtigt når vi tager spendérbukserne på.

Én af de ting du kan gøre, er at handle hos firmaer der er specialister inden for deres område. På den måde har du mulighed for at stille spørgsmål til deres produkter, så du med ekstra viden i bagagen kan lave et informeret køb, som gør du ikke unødigt, ender med at skader naturen. Derudover kan du i højere grad stole på en hjemmeside der er specialister i et bestemt område, fordi én af de varer de sælger er deres service, og dermed har de en direkte interesse i at hjælpe dig på vej hen til det rigtige produkt.

Et af de steder, som også sælger artikler til diverse fejringer, er Confetti-world. Confetti-world sælger alt lige fra konfetti (som navnet antyder) til miljøvenlig brandhæmmer. Især brandhæmmer er noget, som tidligere er blevet beskyldt for at være dårligt for miljøet, og derfor er et miljørigtigt alternativ fantastisk. Der skal jo ikke være chance for, at der går ild i noget, bare fordi du gerne vil fejre noget indendørs. Derudover er de fleste af deres produkter behandlet med den miljøvenlige brandhæmmer fra starten, og derfor er den webshop et godt bud på, hvad du skal kigge efter, når du vil planlægge sin næste fejring i firmaet.

Du skal jo nødigt ende i en shitstorm, ved at der ikke er fokus på det hele. Flere og flere af de store virksomheder ryger i med begge ben, fordi de ikke fokuserer på alle områder af CSR. Et eksempel herpå er Nestlé, der flere gange er røget ud i en shitstorm, fordi de har udtalt noget, som går imod folks generelle opfattelse af verdenen, eksempelvis at vand ikke er en menneskeret. Eller frasiger sig ansvaret i deres produktkæde ved at sige, de ikke kan garantere, at der ikke bliver anvendt børnearbejde ved høstning af kakaobønner til deres chokoladeproduktion.

Problemer kan man også se, når firmaer siger, de har fokus på diversitet, men der er grupperinger af marginaliserede grupper, der ikke er inkluderet, hvilket er en dårlig ting, hvis det er et fokusområde.

De her eksempler er tydeligvis sat lidt på spidsen, og du kommer ikke ud i de samme kontroversielle områder. Men det er godt at have det i baghovedet, så din CSR strategi bliver så afrundet som muligt. Så kan du nemlig gå forrest med den grønne fane højt, og det er noget, der skaber positiv omtale og glade kunder.