Mange ledere i de danske virksomheder glemmer, at arbejdsglæde er alfa og omega for en god og sund forretning. Glade medarbejdere giver dig en masse bonusser, som du måske ikke tænker over.
Der vil i sidste ende være færre sygedage, og medarbejderne vil gøre et langt bedre stykke arbejde, hvis de møder op i godt humør kl. 08 om morgenen – og humøret fortsætter til kl. 16 om eftermiddagen.
Der er derfor mange gode grunde til, at du bør tænke arbejdsglæde ind i din CSR. En god stemning på arbejdspladsen gør det sjovere for alle at møde op – inklusive lederen. Derfor får du her nogle bud på, hvordan du forbedrer arbejdsglæden.
Skab en grobund for socialt sammenhold
”Puha, behøver jeg nu også at arrangere endnu en fredagsbar i næste måned?”. Svaret er ja, det behøver du. Med det sagt, så behøver du ikke selv at stå for det, men som leder kan du eventuelt spørge medarbejderne, om der er en gruppe af dem, der har lyst til at stå for arrangementerne.
Det kan være irriterende at bruge mange penge på sociale arrangementer, men de sørger for, at medarbejderne bliver hængende. Hvis de føler, at de har nogle gode relationer, som er svære at sige farvel til, så er mindre sandsynlighed for, at de finder en ny stilling i en anden virksomhed.
Et godt, socialt sammenhold er altså guld værd for virksomheden. Det giver bedre forudsætninger for at arbejde sammen, og så bliver resultaterne i sidste ende langt bedre.
Husk på work-life balance
Begrebet er et hit for tiden, og ’work-life balance er kommet i centrum i mange virksomheder verden over. Medarbejderne har brug for deres frirum, hvor de ikke skal tjekke mails eller sørge for, at telefonen er tændt for måske kommende opkald fra kollegerne.
Du må derfor aldrig overbebyrde dine medarbejdere, så opgavemængden bliver for uoverskuelig. Det kan resultere i stress, hvilket hverken er en bonus for dig eller medarbejderens trivsel eller sundhed.
Det vil også påvirke medarbejdernes søvnrutine, hvis de har alt for meget at tænke på. Du kan selvfølgelig ikke sørge for, at de alle sammen har en seng, der er de bedste i test, men du kan give dem forudsætningerne for at slappe af, når de lander derhjemme.
Indret et behageligt arbejdsmiljø
Det har utrolig stor betydning, hvordan arbejdspladsen er indrettet. Og ja, det handler om, hvordan skrivebordene er placerede, og hvordan medarbejderne i deres forskellige stillinger sidder i forhold til hinanden.
Hvis du ønsker at skabe grobund for socialt sammenhold, så er det en god ide at give medarbejderne mulighed for at snakke sammen hen over bordene, i stedet for at skille dem med små sidevægge.
Det er desuden en god ide at hele organisationen kender hinanden, så det er godt at lade alle sidde tæt sammen – måske ikke samme rum, men giv dem mulighed for let at kunne komme til hinanden. Det varierer selvfølgelig alt efter, hvor stor virksomheden er, hvorvidt det er muligt for alle medarbejdere i huset.